Początek roku szkolnego to dobra okazja do prezentacji tytułów, które mogą być inspiracją do zorganizowania ciekawych zajęć plastycznych z dziećmi, zarówno przez rodziców, jak i nauczycieli Wprawdzie na rynku prasowym nie znajdziemy wiele takich czasopism, ale te, które wychodzą, są prawdziwe fabryki fantazji i niebanalnych pomysłów.
Z punktu widzenia rodziców i nauczycieli w dobie komputerów te czasopisma są ciekawą propozycją na rozwijającą wyobraźnię zabawę dla dzieci – lub razem z nimi.
Natomiast z punktu widzenia sprzedawców prasy sprzedaż czasopism dla kreatywnych – ze względu na ich ceny – jest po prostu opłacalna.
Sprzedaż w górę, zwroty w dół
– Czasopisma z tego segmentu należą do grupy „drogich”, czyli opłacalnych dla handlowców. Średnia cena detaliczna wynosi 6,23 zł – mówi Joanna Świątek, specjalista do spraw analiz z Kolportera DP. – Są to dwumiesięczniki i kwartalniki. Pierwsza trójka w tym segmencie rynku to: dwumiesięcznik „Mały Artysta”, „Diana Wydanie Specjalne” i „Hobby”. W porównaniu z 2008 r. zanotowaliśmy kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży i obrotów oraz kilkuprocentowy spadek poziomu zwrotów tych czasopism.
„Mały Artysta” oraz „Mały Artysta – Wydanie Specjalne Window Color”. Są obecne na polskim rynku prasowym od 2001 roku to dwumiesięczniki z motywami dekoracyjnymi do samodzielnego wykonania. Zawierają fotografie, opisy wykonania oraz szablony w oryginalnej wielkości.
– Oba tytuły skierowane są przede wszystkim do dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkoły podstawowej. Bardzo często są wykorzystywane jako pomoc w trakcie zajęć plastycznych, świetlicowych, a także terapeutycznych, np. w Warsztatach Terapii Zajęciowej – mówi Kinga Tomaszewska, sekretarz redakcji wydawnictwa KEJ z Wrocławia. – Kupowane są również przez hobbystów czy plastyków-amatorów (bez ograniczeń wiekowych), którzy traktują nasze czasopisma jako podpowiedź, zbiór inspiracji.
Oba tytuły są też polecane w środowisku nauczycieli poprzez metodyków (wydawnictwo KEJ współpracuje z Ośrodkami Doskonalenia Nauczycieli i kuratoriami).
– Na naszych łamach zamieszczamy także projekty autorstwa plastyków-nauczycieli, którzy w ten sposób mogą podnosić swoje kwalifikacje oraz – i po prostu – odczuwać satysfakcję z tego, że ich prace są publikowane – dodaje Kinga Tomaszewska. – Współpraca z nauczycielami i plastykami sprawia, że wszystkie zamieszczane u nas projekty są oryginalne, nigdzie indziej niepublikowane i doskonale nawiązują do rodzimych tradycji, zwyczajów czy świąt.
W „Window Color” dodatkowo prowadzony jest cykl „Spotkania z kolorem”, gdzie krok po kroku można nauczyć się, jak malować farbami, wykorzystując zasady umiejętnego stosowania barw, np. barwy dopełniające, barwy ciepłe i zimne, monochromatyzm, akcent kolorystyczny, itp.
Ozdoby z fantazją
„Diana Wydanie Specjalne” to dwumiesięcznik – w zależności od numeru jest poświęcony ozdobom z papieru (tematy świąteczne na Boże Narodzenie i Wielkanoc) lub modnym technikom tworzenia z filcu, origami, lepienia.
– Wydania „Diany” o tematyce świątecznej polecamy zwłaszcza najmłodszym. To czasopismo dla młodzieży i dorosłych poszukujących inspiracji w świecie zalewanym chińszczyzną – mówi Iwona Pabich sekretarz redakcji w wydawnictwie BPV POLSKA.
„Hobby” jest kwartalnikiem dla dzieci starszych i młodzieży, który stawia na kreatywność i rozwija umiejętności plastyczne. Każdy numer to kompilacja kilku technik (papier, tworzywa naturalne, np. ozdoby z szyszek, łupin orzecha i filcu, malowanie). Tytuł promuje też mało znaną w Polsce, a niezwykle popularną we Włoszech technikę pergamano, czyli wykonywania prześlicznych rzeczy z pergaminu zdobionego kolorowymi tuszami i dziurkowanego w koronkowe wzory.
„Hobby Extra” to dwumiesięcznik dla najmłodszych czytelników, z ładnymi dekoracjami z papieru, które dziecko jest w stanie samo wykonać. Zawiera obrazki okienne i na ścianę, przedstawiające kolorowy świat fascynujący dzieci (zwierzątka, kwiatki, bałwanki, jesienne i halloweenowe dekoracje) – idealne do ozdabiania przedszkoli, klubów malucha, świetlic dla dzieci.
Kolejnym kwartalnikiem dla kreatywnej młodzieży i dzieci jest „Trendy. Magazyn dla kreatywnych”. Źródłem inspiracji dla młodych majsterkowiczów są przedmioty codziennego użytku (np. korki od butelek), papier, ale także dary natury. Wystarczy pomysł i trochę wyobraźni, aby z niczego stworzyć naprawdę zabawne przedmioty i dekoracje.
„Moje Atelier” to kwartalnik, który na pewno przyda się gimnazjalistom i starszej młodzieży, a także nauczycielom wychowania plastycznego i seniorom w myśl zasady, że… życie zaczyna się po sześćdziesiątce. To czasopismo dla osób czujących potrzebę rejestrowania wrażeń w technikach malarskich, urodzonych artystów, którzy szukają przydatnych wskazówek. Wszystkie wydania „Mojego Atelier” (oraz numer specjalny „Moje Atelier Extra”) niezwykle przystępnie tłumaczą kolejne kroki od szkicu do obrazu.
Maciej Topolski
Cały artykuł w miesięczniku „Nasz Kolporter” (wrzesień 2010)