Prasa nie boi się Internetu

Czy kolekcje podnoszą sprzedaż gazet? Jak umiejętnie połączyć wydanie papierowe z internetowym? Czym jest dziennikarstwo obywatelskie? Jaka będzie przyszłość magazynów za 10 lat? To tylko niektóre tematy, nad którymi dyskutowali przedstawiciele największych wydawnictw z całej Europy, goszczący na II Forum Praktyków Rynku Prasowego PRESSFORUM.

To wyjątkowo prestiżowe spotkanie zorganizowała w dniach 3 – 4 kwietnia 2008 r. w warszawskim hotelu InterContinental spółka Kolporter Expo. W ciągu dwóch dni konferencji specjalne wystąpienia zaprezentowali m.in. Donald D. Kummerfeld – prezes i dyrektor zarządzający światowego stowarzyszenia prasy magazynowej FIPP, Evgenyi Abov – wiceprezes GIPP, rosyjskiego stowarzyszenia wydawców prasy i wiceprezes World Association of Newspapers, Guillermo Schmitt – prezes Sevodnya Multimedia, spółki wydającej największy i najważniejszy dziennik na Ukrainie, Aivars Rudzinskis – prezes działającego na Litwie, Łotwie i w Estonii wydawcy magazynów Lilita, Cristina Simion – prezes Edipresse Romania oraz Piotr Talecki – global marketing manager z Metro International.

Tegoroczne PRESSFORUM zgromadziło w sumie ponad stu osiemdziesięciu uczestników z 12 krajów. Wśród nich byli szefowie i właściciele największych wydawnictw, m.in. z Polski, Hiszpanii, Holandii, Danii, Belgii, USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Ukrainy. Ta wyjątkowa dla całej branży wydawniczej impreza była okazją do analizy światowych trendów, dyskusji nad zagrożeniami i nowymi możliwościami rozwoju rynku prasowego.

– Wydawcy obawiają się, że czytelnicy odejdą od prasy magazynowej do Internetu, bo tam spędzają coraz więcej czasu. Sprzyja tym obawom potrzeba szybkiej gratyfikacji, rozwój sieci społecznościowych. To wszystko sprawia, że Internet ma przewagę. Ale są magazyny, które na rynku amerykańskim radzą sobie świetnie, a ich nakłady rosną np. „Martha Stewart Living”, „More” czy „The Economist” – mówił Donald S. Kummerfeld, prezes i dyrektor zarządzający światowego stowarzyszenia prasy magazynowej FIPP. Jak twierdził, badania pokazują, że sprzedaż magazynów w najbogatszej grupie demograficznej (dochody powyżej 100 tys. dolarów rocznie) rośnie, a grupa użytkowników Internetu w wieku 18-34 pozostaje wiernymi czytelnikami magazynów mimo tego, że coraz więcej czasu spędzają w sieci.

Według Kummerfelda magazyny wysokiej jakości na pewno przetrwają walkę ze światem Internetu. A umiejętne połączenie papierowego magazynu z Internetem przynosi fantastyczne efekty, tak jak w przypadku amerykańskiego „Forbesa”, który od 1999 roku osiągnął 16 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie na swojej stronie.

Inge van Gaal, dyrektor INMA w Europie, zaprezentowała z kolei badania INMA, wyraźnie pokazujące, że rynek prasowy jest odbiciem klasy średniej. Jeśli ta się rozwija, to rosną nakłady gazet. Jej zdaniem dziś w swojej strategii wydawnictwo prasowe powinno odejść od skoncentrowania się na jednym produkcie, a skoncentrować się na całym rynku multimediów. Przewidywania mówią bowiem, że w 2018 roku gazety będą miały tylko 12 proc. rynku reklamy i będą docierać tylko do 35 proc. gospodarstw domowych.

– Myślę, że Internet i media drukowane będą się znakomicie uzupełniały w przyszłości – mówił z kolei dr Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawców Prasy. – Wydawcy mają wielką szanse wejść do Internetu, mamy kontent i lojalnych użytkowników i tu jestem optymistą.

Uczestnicy konferencji zastanawiali się także jak powinny zmienić się gazety i magazyny, aby nadążyć za oczekiwaniami czytelników. – Promocja buduje długoterminową lojalność, jeśli łączy się z zawartością redakcyjną. Ważna także jest jakość promocji. Lepiej mniej wartościowych promocji, niż wiele gorszych – przekonywała Juan Baixeras, ekspert INMA, prezentując szczegółową analizę kolekcji dodawanych do gazet w całej Europie.

Pia Stork z duńskiego Ekstra Bladet opowiadał z kolei, w jaki sposób działy wydawniczy i marketingu powinny wspólnie pracować nad pozycjonowaniem prasy. – Ważne jest wzajemne zrozumienie, a na to potrzeba czasu, wysiłku i cierpliwości – podsumował ekspert duńskiego wydawnictwa. Zdradził także receptę na sukces gazety w nowej rzeczywistości: – Od 2002 r. pracujemy intensywnie nad dziennikarstwem obywatelskim, staramy się zaangażować czytelnika do tworzenia gazety. W 2007 r. stworzyliśmy specjalny, nowy dział „Nationen” z treściami wprowadzanymi przez użytkowników.

Konferencji towarzyszyła wystawa, zorganizowana w hallu hotelu InterContinental. Swoje produkty zaprezentowały firmy, specjalizujące się w obsłudze rynku prasowego, m.in.: drukarnie, firmy logistyczne, brokerzy reklam, domy i agencje mediowe, wydawnictwa multimedialne, producenci kolekcji, organizatorzy konkursów.

PRESSFORUM zorganizowane zostało przez spółkę Kolporter Expo przy współpracy merytorycznej International Newspaper Marketing Association. Konferencja uzyskała rekomendację Izby Wydawców Prasy oraz Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.

KZ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.