W czerwcu tematem przewodnim niemal wszystkich rozmów będą piłkarskie Mistrzostwa Europy. Nic dziwnego, że tę imprezę starają się jak najlepiej wykorzystać również wydawcy polskich dzienników i magazynów. Większość redakcji wyda lub zamierza wydać dodatki oraz specjalne numery poświęcone w całości Euro 2012.
„Super Express” od 21 maja codziennie dołączał do każdego wydania czterostronicowy dodatek „Euro Gorączka – Piłkarskie ABC kibica”. Znalazły się w nim informacje o drużynach, meczach, stadionach i strefach kibica. W każdym wydaniu prezentowane były również sylwetki najlepszych.
15 maja ukazało się wydanie specjalne „Przeglądu Sportowego”: „Reprezentacja Polski 2012. Biało-czerwoni”. Zeszyt wydany przez Ringier Axel Springer Polska przybliżał skład polskiej drużyny narodowej na Euro 2012.
22 maja wszyscy, którzy zakupili „Dziennik Gazeta Prawna”, otrzymali praktyczny poradnik dla każdego kibica na Euro 2012. Z magazynu sympatycy futbolu mogli dowiedzieć się jak bezpiecznie kibicować, jak podróżować w czasie mistrzostw i jak bezpiecznie dotrzeć na stadion. Poradnik informował również czy na stadion można wejść z aparatem, dużą flagą, plecakiem i wuwuzelą, jakie zasady obowiązują w strefach kibica, co grozi za złamanie zasad obowiązujących na stadionach, kto i jak zapewnia bezpieczeństwo na stadionach oraz o czym pamiętać wynajmując mieszkanie kibicom.
Okolicznościowy magazyn dla kibiców piłki nożnej „Sport.pl Extra” – od Agory – trafił do kiosków i księgarni 31 maja 2012. To kompendium wiedzy kibica na Euro 2012. Na 100 stronach magazynu dziennikarze „Gazety Wyborczej” i Sport.pl opisują m.in. szanse reprezentacji Polski w rywalizacji z innymi drużynami europejskimi. W numerze znalazły się też ekskluzywne wywiady z gwiazdami piłkarskimi. Piłce nożnej poświęcony jest także dodatek historyczny „Ale historia!” (z 4 i 11 czerwca 2012 r.).
„Prosto z ekranu. Karnyyy!” – to propozycja wydawnictwa Egmont dla najmłodszych kibiców piłki nożnej. To specjalne wydanie dla fanów futbolu, którzy lubią wspólną zabawę z siostrzeńcami Kaczora Donalda i ich kolegami. Magazyn skierowany jest do chłopców w wieku od 8 do 12 lat. Interesująco zapowiada się komiks z piłką w tle – tajemnica euro, łamigłówki czy gra planszowa. Nie zabraknie w nim również ciekawostek i licznych faktów na temat samych Mistrzostw Europy i obiektów, na których rozegrane zostaną mecze w Polsce i na Ukrainie. W środku pisma znajdzie się także tabela rozgrywek do samodzielnego wypełnienia. Do numeru dołączony jest atrakcyjny prezent – gra minipiłkarzyki, która zapewni równie duże emocje, co rozgrywane mecze w ramach Euro 2012.
Drugi tytuł specjalny Egmontu to: „Goool! okolicznościowy magazyn na Euro 2012”. Pierwszy numer zawierał aż 10 plakatów, a format wydania to XXXXL. Atrakcją numeru było 16 kart z najlepszymi piłkarzami w Europie, które chłopcy mogli wyciąć ze sztywnej okładki. Wśród nich między innymi karty z Jakubem Błaszczykowskim oraz Robertem Lewandowskim.
Do mistrzostw uważnie przygotowują się również opiniotwórcze tygodniki społeczno-polityczne. Dla przykładu, w numerze „Wprost”, który trafi do kiosków 4 czerwca, ukaże się specjalny dodatek poświęcony finałom Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Jednocześnie na stronie Wprost.pl uruchomiony zostanie specjalny serwis poświęcony turniejowi. Również „Polityka” w cotygodniowych cyklach przypominała najważniejsze wydarzenia i najlepszych piłkarzy z poprzednich imprez mistrzowskich.
Tuż przed mistrzostwami ukaże się polska edycja jednego z największych magazynów piłkarskich na świecie – „World Soccer” (Wydawnictwo ArskomPR.pl na licencji IPC Media). W 132-stronicowym czasopiśmie znajdą się m.in. wywiady z piłkarzami i trenerami reprezentacji startującymi w turnieju, opinie ekspertów i analizy taktyczne, fotografie wszystkich zawodników oraz terminarz spotkań .
Tomasz Porębski
Pełną wersję artykułu zamieszcza miesięcznik „Nasz Kolporter” nr 6/2012