Firma Prószyński Media została stworzona przez Mieczysława Prószyńskiego w 2002 roku. Wykorzystał on wieloletnie doświadczenie w pracy nad czasopismami w Prószyński SA. Pierwszymi projektami wydawnictwa były nowatorskie i niestandardowe na tamten czas pomysły wydawania tematycznych kwartalników pod tytułem „Świat Porad”, „Wiązanki ślubne”, „Akademia Kurta Schellera”.
Prószyński Media przejął w tym czasie również wydawanie miesięcznika „Nowa Fantastyka”. Jest to najstarszy (bo istnieje od 1982 roku) i jedyny na polskim rynku miesięcznik literacki o tematyce fantastycznej.
„Nowa Fantastyka” – literacki miesięcznik z ambicjami i barwny magazyn plastyki, filmu, nauki, cyberkultury. Redakcja lansuje gatunek jako nowoczesną literaturę zajętą przeszłością, teraźniejszością i przyszłością, nauką, cywilizacją, polityką, religią. Na łamach znaleźć można aktualną publicystykę kulturalną, recenzje książek, filmów, gier komputerowych, DVD, fantastyczną literaturę polską i zagraniczną, komiksy, prace graficzne artystów polskich i zagranicznych, wywiady z ludźmi kultury.
Obok głównego grzbietu „Nowej Fantastyki” powstały dwa kwartalniki „Fantastyka – Wydanie Specjalne” prezentujący najciekawsze współczesne powieści science-fiction i fantasy (są to „najtańsze powieści fantastyczne na rynku”) oraz „Czas Fantastyki”.
W 2004 roku powstał pierwszy numer miesięcznika „Tak mieszkam”. Jest to bogato ilustrowany magazyn o urządzaniu wnętrz. Lektura dla wszystkich, którzy marzą o przytulnym, wygodnym i dobrze urządzonym mieszkaniu i domu: porady wnętrzarskie, inspirujące pomysły, prezentacje wnętrz. W każdym numerze doświadczeni architekci przygotowują projekty zmian poprawiające funkcjonalność po-mieszczeń, kolorowe zdjęcia prezentacji wzbogacone są wizualizacjami komputerowymi.
– Prószyński Media rozwijał się jednak dalej, w 2005 roku przejęliśmy od Agory wydawanie miesięcznika „Wiedza i Życie” – najstarszego polskiego tytułu popularnonaukowe-go. Łączy on solidną 80-letnią tradycję z nowoczesnym podejściem do upowszechniania osiągnięć nauki. Prostym, przystępnym językiem w atrakcyjnej szacie graficznej piszemy o tym, co dzieje się na świecie. Aktualności i doniesienia naukowe, odkrycia i wynalazki. Dużo ilustracji i infografik pozwala lepiej zrozumieć poruszane zagadnienia – mówi Maciej Makowski, prezes Wydawnictwa Prószyński Media.
Naturalnym uzupełnieniem tematów poruszanych w „Wiedzy i Życiu” stał się wydawany przez Prószyński Media od 2006 roku „Świat Nauki”. Jest to polska edycja Scientific American, znanego i cenionego na całym świecie miesięcznika popularnonaukowego o prawie 160-letniej tradycji, wydawanego w 18 wersjach językowych w łącznym nakładzie ponad miliona egzemplarzy.
Kolejnym tematycznym miesięcznikiem, który Prószyński Media włączył do swego portfolio w 2006 roku jest miesięcznik dla prawdziwych mężczyzn – „Majster”. To popularne czasopismo adresowane jest do osób, dla których samodzielny remont mieszkania, odnowienie mebli czy zbudowanie altany jest nie tylko wyzwaniem, ale i przyjemnością. Każdy majsterkowicz znajdzie w nim porady, ciekawe pomysły i tema-ty dotyczące domu i ogrodu.
Równie popularnym tytułem jest seria „Biblioteczka Poradnika Domowego”. Ukazuje się ona od 1994 roku. Co miesiąc w każdej książeczce publikuje-my od 70 do 100 przepisów na przystawki, zupy, drugie dania, ciasta i desery, potrawy polskie oraz z kuchni różnych regionów świata. Wszystkie przepisy są sprawdzone, a tworzą je znani i cenieni autorzy sztuki kulinarnej, m.in. Hanna Szymanderska, Barbara Adamczewska, Renata Pacer, Halina Jachowska.
Prószyński Media stara się zaspokoić swoimi tytułami konkretne potrzeby czytelników wyrosłe z ich zainteresowań i hobby. Nie są to tytuły epatujące przypadkowymi gadżetami. Dlatego tak ważna dla tytułów tematycznych jest profesjonalna porada sprzedawcy w punkcie sprzedaży. Często czytelnicy sięgają po te tytuły dzięki wskazaniu sprzedającego.
Agnieszka Derengowska