1 marca 2010 roku Kolporter SA, największy polski dystrybutor prasy, podzielił się na trzy niezależne spółki. Kolporter DP zajmuje się dystrybucją prasy i książek, Kolporter Express usługami logistycznymi i kurierskimi, Kolporter e-biznes SA specjalizuje się w handlu internetowym. Zmiany te nie wpływają w żaden sposób na zasady współpracy z punktami sprzedaży prasy, umożliwiają natomiast dynamiczny rozwój Grupy Kapitałowej Kolporter w nowych segmentach działalności.
Rozmowa z Grzegorzem Fibakiewiczem, prezesem spółki Kolporter DP
Maciej Topolski: Jakie są przyczyny podziału spółki Kolporter SA?
Grzegorz Fibakiewicz: – Chodzi o optymalne dostosowanie struktur biznesowych do rynkowych działań prowadzonych przez firmę i dynamiczny rozwój różnorodnych biznesów, prowadzonych do 1 marca 2010 roku w ramach Kolportera SA. Wszystkie dziedziny, jakimi się zajmujemy, rozwijają się bardzo szybko: rosną nasze udziały w rynku prasowym, podobnie jak liczba klientów i obroty uzyskiwane dzięki przesyłkom kurierskim i sprzedaży internetowej. Po podziale na odrębne spółki przepływy finansowe uzyskiwane z poszczególnych rodzajów działalności staną się czytelniejsze i znacznie usprawni się system zarządzania.
Wszystkie biznesy prowadzone dotąd w ramach Kolportera SA rozwijają się dynamicznie?
– Udziały Kolportera w rynku prasowym wzrosły w 2009 roku do blisko 49 procent (z około 45 w 2008), przychody ze sprzedaży prasy pozostały na poziomie ubiegłorocznym i wyniosły około 1,25 miliarda złotych. Biorąc pod uwagę kryzys na rynku prasowym, to korzystny wynik.
Przychody z usług kurierskich realizowanych pod marką Kolporter Express wzrosły o około 100 procent w 2009 roku i wyniosły około 58 milionów złotych. W roku 2010 zakładane jest ich podwojenie. Wśród stałych klientów są tak znane firmy, jak Kamis, Orlen, Anwil, Patron Service, Navo, Suder&Suder i Polkomtel SA.
Sklep internetowy kolporter.pl jest jednym z największych w Polsce, w jego ofercie jest ponad 85 tysięcy książek, blisko 68 tysięcy płyt, 6 tysięcy filmów i około 2 tysięcy gier. Przychody sklepu kolporter.pl w 2009 roku również wzrosły o ponad pięćdziesiąt procent i wyniosły 3,2 miliona złotych. W 2010 roku planowane jest ich podwojenie.
To chyba nie pierwszy przypadek w historii Kolportera SA, że największy polski dystrybutor prasy wydziela ze swoich struktur działalność prowadzoną wcześniej w ramach jednego z pionów firmy i tworzy nowe spółki?
– Bez żadnej przesady można powiedzieć, że w 19–letniej historii firmy odgrywaliśmy rolę inkubatora nowych biznesów. Z naszego zakładu remontowo–budowlanego w 1995 roku powstała firma Kolprod (obecnie Condite), jedna z liczących się na polskim rynku firm budowlanych. W 1997 roku z naszego Pionu Obrotu Towarami Pozaprasowymi powstał Kolporter Service, obecnie jeden z największych dystrybutorów towarów FMCG. W 2001 roku Pion Sieci Własnej został wydzielony jako spółka Kolporter Sieci Handlowe, a Pion Informatyki został przekształcony w spółkę Kolporter Info. Można by jeszcze długo wymieniać kolejne spółki, które dziś dynamicznie się rozwijają, a kiedyś były częścią Kolportera SA. Zawsze tego rodzaju działaniom przyświecał jeden cel – zwiększanie przychodów i zdobywanie przez Grupę Kolporter nowych rynków. Z perspektywy lat, które minęły od tamtego czasu, można powiedzieć, że to się świetnie udało.
Czy to prawda, że podział Kolportera SA stał się pretekstem do podjęcia nieuczciwych działań ze strony konkurencji?
– Niestety, nasza konkurencja podjęła skrajnie nieetyczne działania, zostawiając w detalicznych punktach sprzedaży prasy anonimowe pismo, w którym nawołuje do zerwania umów przy okazji rozpoczęcia działalności przez spółkę Kolporter DP. W anonimie podrzucanym do sklepów i kiosków pojawiły się nieprawdziwe informacje, że zerwanie umów nie będzie pociągać za sobą żadnych skutków prawnych. Tymczasem, zgodnie z Kodeksem Spółek Handlowych, z dniem zarejestrowania przez sąd podziału firmy Kolporter SA, spółka Kolporter DP przejmuje wszelkie prawa i obowiązki, wynikające z umów na dostawę prasy. Tak więc z praktycznego punktu widzenia dla naszych kontrahentów dostawcą prasy nadal jest Kolporter, tyle, że spółka występuje pod nową nazwą, zmienia się też jej NIP i REGON.
Rozmawiał Maciej Topolski