Wydawcy prasowi coraz chętniej decydują się, by do lepszej ekspozycji ich tytułów w salonikach prasowych Kolportera wykorzystywać specjalne nośniki reklamowe. To nie dziwi. Zastosowanie nośnika może zwiększyć sprzedaż promowanego numeru czasopisma nawet o kilkaset procent.
Kolporter dysponuje różnymi rodzajami nośników reklamowych do promocji prasy, przy czym nie bez znaczenia jest duża liczba własnych punktów sprzedaży, w których Kolporter prowadzi akcje promocyjne. To aż 870 saloników prasowych i salonów Top-Press na terenie całej Polski. – Wybór nośnika zależy od ustaleń z wydawcą; na przykład tego, czy chce, aby była to kampania długoterminowa czy krótkotrwała, ogólnopolska czy lokalna, czy chodzi mu o kampanię wizerunkową, czy też wyróżnienie tytułu wewnątrz saloniku – mówi Sylwia Pniewska, doradca ds. promocji w Departamencie Dystrybucji Prasy Kolportera.
Wydawcy czasopism kolorowych często wykorzystują do promocji tzw. podwójny stand na regale z prasą – to nośnik, który pozwala wyeksponować dwie okładki tego samego magazynu formatu A4. Dobre efekty przynosi w przypadku prasy specjalistycznej, np. czasopisma w kategorii architektura i budownictwo po zastosowaniu podwójnego standu odnotowały wzrost sprzedaży w punktach objętych promocją o 161 proc.
Podwójny stand z okładkami czasopism może być umieszony na ladzie. – To nośnik impulsowy, skierowany do klientów, którzy dokonując transakcji przy kasie, mogą się w ostatniej chwili zdecydować na zakup eksponowanego tytułu – wyjaśnia Sylwia Pniewska. Wydawca może też wybrać stałe miejsce ekspozycyjne w saloniku do pokazania swojego tytułu.
Specjalne ekspozytory, znajdujące się na witrynie saloniku, umożliwiają pełny multifacing, czyli pokazanie od kilku do kilkunastu okładek tego samego tytułu. Z tej formy promocji korzystają przede wszystkim wydawcy prowadzący kampanie wizerunkowe swoich czasopism, choć bywa, że skutecznie podnosi też ona sprzedaż czasopism, np. w przypadku wybranych czasopism dla dzieci wzrost ten wyniósł aż 465 proc. Multifacing możliwy jest również na regale z prasą, a okładki umieszczone są na wysokości wzroku klienta. W przypadku czasopism wielotematycznych zastosowanie tego nośnika daje wzrost sprzedaży nawet o ponad 300 proc.
Z kolei wydawcy dzienników ogólnopolskich lub regionalnych chętnie korzystają z dedykowanych stojaków na prasę, które dodatkowo oznakowane są winietą lub hasłem reklamowym promowanego tytułu. W promocjach czasopism prowadzonych w salonikach prasowych możliwe jest wykorzystanie również innych nośników: wobblerów (rodzaj zawieszki z logo czasopisma), naklejek, plakatów czy wieszaków. Te ostatnie stosowane są głównie do promowania krzyżówek.
Po akcji promocyjnej, jeśli wydawca sobie tego życzy, Kolporter przygotowuje analizę sprzedaży w okresie promocji, dzięki czemu można ocenić skuteczność wykorzystanych nośników. – Najważniejszą korzyścią dla wydawców jest oczywiście możliwość zwiększenia efektywności sprzedaży – podkreśla Sylwia Pniewska. – Jeśli tytuł prasowy jest dobrze widoczny, łatwej go zauważyć wśród dziesiątek innych czasopism, a tym samym jest większa szansa, że zostanie kupiony przez klienta saloniku. O korzyściach mogą mówić też partnerzy prowadzący saloniki. Dzięki nośnikom zwiększają się obroty z tytułu sprzedaży, a co za tym idzie – zwiększa się zysk, gdyż partner jest wynagradzany marżą procentową, liczoną od wartości sprzedanych egzemplarzy. Różnorodne nośniki uatrakcyjniają wizualizację punktu sprzedaży i jest to korzyść dodatkowa.
Nośniki reklamowe Kolportera są również wykorzystywane przez sprzedawców detalicznych prowadzących własne punkty sprzedaży, np. kioski i sklepy. Kolporter oferuje im nośniki reklamowe montowane na zewnątrz punktu, są to ekspozytory typu ucho i city light, wykorzystywane do promocji dzienników ogólnopolskich i regionalnych. Tak jak w przypadku saloników, dzięki nośnikom zwiększają się obroty z tytułu sprzedaży prasy. Ponadto sprzedawcy detaliczni otrzymują dodatkowe wynagrodzenie za ekspozycję.
GK
Źródło: miesięcznik „Nasz Kolporter” 12/2011