Prawie wszystkie miesięczniki dla młodzieży poprawiły sprzedaż w 2008 roku – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Czy można więc powiedzieć, że ta grupa czasopism jest fenomenem na kurczącym się rynku prasowym?
Co ciekawe, w końcu lutego bieżącego roku na rynku pojawił się magazyn dla dziewcząt w wieku 8-14 lat „H2O wystarczy kropla”, którego nakład według wstępnych rynkowych danych został sprzedany w około 95 procentach. Jakie są prognozy wydawców dla tego segmentu rynku prasowego? Jak przyciągają czytelników?– Szansę na rozwój segmentu upatrujemy przede wszystkim w ożywieniu rynku reklamowego, które, mamy nadzieję, nastąpi najpóźniej w 2010 roku. Największym zagrożeniem dla segmentu miesięczników młodzieżowych jest ewentualność przedłużania się kryzysu gospodarczego i potencjalny spadek przychodów reklamowych – mówi Monika Maciąg, wydawca prasy młodzieżowej z wydawnictwa Bauer. – O nowych czytelników walczymy przede wszystkim jakością naszych czasopism. – O ile w magazynach dla dorosłych odpływ czytelników do Internetu nie jest tak zauważalny, o tyle w segmencie młodzieżowym obserwujemy zmianę stylu życia – młodzi ludzie spędzają dużo czasu przed komputerem, który wykorzystują do nauki, komunikowania się, ściągania plików muzycznych, teledysków. Z tego powodu młodzież poświęca lekturze prasy kolorowej nieco mniej czasu niż kiedyś – mówi Anna Gancarz, PR manager Axel Springer Polska Sp. z o.o. (miesięczniki „Popcorn” i „Dziewczyna”). – Sytuację pogarszają zmiany w strukturze społeczno-demograficznej: odbiorcy się starzeją, a grupa wiekowa 15-24 lata ewoluuje z powodu niżu demograficznego w kierunku grupy 24+. Na nieznaczne spadki sprzedaży prasy młodzieżowej wpłynęło również pojawienie się na rynku tanich pism typu people (piszących o znanych ludziach – red.) oraz magazynów w formacie pocket-size (kieszonkowym – red.), które wybierają starsze czytelniczki. Utrzymanie sprzedaży na dotychczasowym poziomie wymusza więc na wydawcach zwrócenie się do starszej grupy docelowej. – Szansą rozwoju są, wykorzystywane z powodzeniem już dziś, kreacje licencyjne powstające w oparciu o produkcje telewizyjne czy kinowe, z idolami nastolatków w roli głównej. Młodzież z radością spędza czas w otoczeniu ulubionych bohaterów, nie tylko przed ekranem. Czasopisma oparte na muzycznych filmach Disneyowskich znajdują się obecnie u szczytu swej popularności, jak np. „Hannah Montana”, „High School Musical”, „Camp Rock” – mówi Iwona Tessarowicz, dyrektor wydawnicza czasopism w Wydawnictwie Egmont. – Są to lifestylowe magazyny dla młodzieży, otwierające nie wykorzystywaną dotychczas przestrzeń w tym segmencie pism. Dodatkowo obecność marki na kilku płaszczyznach równolegle (telewizja, czasopismo, książki, Internet) wzmacnia jego popularność i pozycję rynkową. Dobrym odzwierciedleniem tego mechanizmu są tytuły wydawane przez Egmont: „Star Wars” – obecna w portfolio Egmontu w formie miesięcznika i komiksu, ale także gromadząca fanów na licznych platformach internetowych, „W.I.T.C.H.” dla młodszych nastolatek, prezentowana w książkach, miesięczniku „Styl W.I.T.C.H.”, Internecie– www.magazynwitch.pl, a często także w telewizji.
Czytelnicy lubią…
Za co szczególnie czytelnicy cenią miesięczniki dla młodzieży?– O atrakcyjności magazynu „Dziewczyna” decydują takie czynniki, jak precyzyjna selekcja tematów dobieranych pod kątem zainteresowań czytelniczek, dostosowanie treści artykułów do aktualnych wydarzeń i sezonowych trendów oraz akcje specjalne organizowane przez redakcję przy współudziale czytelników, np. plebiscyt „Dziewczyna Dziewczyny” – podkreśla Anna Gancarz z Axel Springer Polska. – „Dziewczyna” śledzi zainteresowania wiernych oraz potencjalnych czytelniczek i podąża za tematami najbardziej dla nich interesującymi. Służą temu przede wszystkim materiały w stałych rubrykach magazynu, takich jak „Trudny temat” i „Raport”, w których poruszane są niełatwe dla młodzieży sprawy patologii rodzinnych, molestowania, aborcji czy kwestie mniejszości seksualnych. Kolejny element podnoszący atrakcyjność „Dziewczyny” to ciekawe dodatki. Gadżetami, które cieszą się największym zainteresowaniem czytelniczek, są np. klapki i kostiumy bikini dołączane do wakacyjnych edycji „Dziewczyny” oraz cyklicznie dodawany do magazynu kalendarz szkolny.„Popcorn” skierowany jest do młodzieży w wieku 13-18 lat, interesującej się muzyką i życiem gwiazd. Magazyn promuje artystów i gatunki muzyczne lubiane przez nastolatków, przedstawia popularne zespoły i wykonawców, ale porusza także ważne tematy społeczne, takie jak ekologia czy problem uzależnień od używek. Layout „Popcornu” jest dynamiczny, a redakcja przywiązuje dużą wagę do jakości i atrakcyjności zdjęć.Magazyn sprawuje liczne patronaty nad imprezami muzycznymi, organizuje comiesięczne konkursy z nagrodami i plebiscyty, np. coroczny konkurs Mikrofony Popcornu, w którym czytelnicy głosują na swoich ulubieńców. Do „Popcornu” dodawane są też wysokiej jakości gadżety, np. letnie tatuaże i kalendarze ścienne. „Popcorn” – podobnie jak „Dziewczyna” – ma także swoje wydania specjalne: tematyczne (np. o bestsellerowym filmie dla młodzieży „High School Musical”) czy rozrywkowe („Popcorn Stars” z cykliczną „Dancemanią” – składanką z największymi przebojami na karnawał i wakacje).– Oba nasze miesięczniki, „Twist” i „Fun Club”, prezentują bardzo wysoki poziom merytoryczny i graficzny, wyróżniają się na rynku także wartością techniczną (jakość papieru i druku, oprawa) oraz jakością dodatków – zapewnia Monika Maciąg z Bauera. – Czytelnicy cenią sobie szczególnie unikalność naszych czasopism. „Twist” jest w segmencie młodzieżowym miesięcznikiem najbardziej kompleksowym, zaspokaja najwięcej potrzeb czytelniczek. Z kolei „Fun Club” ma unikalny koncept wydawniczy: poradnictwo idealnie dostosowane do wieku młodszych nastolatek, redagowany jest zawsze przez pryzmat gwiazd.– Nasze pisma młodzieżowe doradzają, informują o wszelkich newsach, dostarczają inspiracji do rozwoju, ale przede wszystkim bawią i chyba ta rozrywkowa funkcja jest najbardziej pożądana przez czytelników. Młodzież szuka porad i odpowiedzi na swoje problemy w „Magazynie 13”, spogląda na świat przez pryzmat „WITCH”, ale chce być na bieżąco z takimi fenomenami, jak „High School Musical”, „Hannah Montana” czy „Camp Rock”, które biją rekordy popularności na całym świecie – argumentuje Iwona Tesarowicz z Egmontu. – Poza znanymi i lubianymi bohaterami sukces oferty wydawniczej naszego wydawnictwa powodowany jest z pewnością silnym zapleczem merytorycznym, zdolnością wychodzenia naprzeciw oczekiwaniom czytelników i dostarczaniu im topowych nowości. Pismem, które szczególnie wyróżnia się w tym segmencie prasy jest „Magazyn 13”. Artykuły drukowane na jego łamach są idealnie dopasowane do rozwoju emocjonalnego 13-letnich dziewcząt i w przystępny sposób pomagają czytelniczkom poradzić sobie z trudnym etapem przejścia ze szkoły podstawowej do gimnazjum.W miesięczniku „H2O wystarczy kropla” czytelniczki obok newsów z planu filmowego, historii serialowych, portretów aktorów i granych przez nich bohaterów, znajdują wszystko to, co interesuje nastolatki – strony o modzie i urodzie, porady, nowości ze świata. – Dużym atutem jest ciepła, wakacyjna tematyka, doskonałe zdjęcia i zabawne teksty, które chętnie przeczyta nie tylko nastoletnia fanka serialu „H2O wystarczy kropla”. Czytelniczki na pewno też doceniły jakość i rodzaj dołączonego do magazynu prezentu – podkreśla Ewa Laszkowska.
Wydania internetowe
Wydawcy coraz większą wagę przywiązują do wydań internetowych swoich tytułów, coraz częściej są one dopełnieniem wersji drukowanej. A jak to wygląda w przypadku miesięczników młodzieżowych?– Od dłuższego czasu obserwujemy zmianę stylu życia młodzieży, która coraz więcej czasu spędza w Internecie. Strona internetowa jest więc bardzo ważnym kanałem kontaktu z czytelnikiem, dlatego planujemy dalszy rozwój naszych serwisów – stwierdza Anna Gancarz z Axel Springer Polska. – W przyszłości zamierzamy stworzyć odrębną redakcję internetową tworzącą treści dla wydań on-line, ale ściśle współpracującą z magazynami drukowanymi i korzystającą z zawartej w nich treści. Obecnie na stronach serwisu Dziewczyna.pl internautki znajdą artykuły o modzie i kosmetycznych nowościach, a także sondy, ciekawe dyskusje i blogi. Z kolei Popcorn.pl – skierowany do nastolatków zafascynowanych światem muzyki i rozrywki – prezentuje nowości muzyczne, zapowiedzi kinowych premier, informacje z życia gwiazd, a użytkownicy mogą brać udział w sondach i dyskusjach na forum.– Bardzo sobie ten kanał łączności cenimy – podkreśla Monika Maciąg z Bauera. Strona www.fun-club.pl przeszła niedawno lifting, zawiera teraz więcej elementów interaktywnych. Na stronie twist.pl będziemy wprowadzać nowe funkcjonalności. Wszystkie te serwisy są dla nas nieocenionym źródłem wiedzy o naszych czytelnikach. – Z roku na rok wykorzystujemy Internet coraz intensywniej, co wynika z tego, że nasza grupa docelowa rośnie w siłę w Internecie. W dzisiejszym świecie już nawet 3-, 4-latki pod opieką rodziców korzystają z Internetu. Serwisy takie jak: www.magazyn13.pl i www.magazynwitch.pl są przedłużeniem dialogu z czytelnikiem. Za ich pomocą Egmont oferuje częstszy kontakt z ulubionymi bohaterami – stwierdza Iwona Tesarowicz z Egmontu. Najwięksi wydawcy miesięczników młodzieżowych zgodnie twierdzą, że czasy kryzysu gospodarczego nie są dobrym momentem do pojawienia się w tym segmencie rynku nowych tytułów – jednak fenomen bardzo wysokiej sprzedaży „H2O wystarczy kropla” pokazuje, że tak naprawdę – wszystko może się zdarzyć…
Maciej Topolski