Kolporter, oprócz prasy czy produktów FMCG, od dziesięciu lat ma w swojej ofercie również książki. Rocznie za pośrednictwem Kolportera sprzedawanych jest ok. 3,5 miliona egzemplarzy różnych tytułów książkowych. Dotychczas największym hitem okazał się „Elementarz” z wydawnictwa Pasja, który sprzedał się w ponad 40 tysiącach egzemplarzy.
Książki, które dystrybuuje Kolporter, trafiają do saloników prasowych, na stacje benzynowe (m.in. BP i Lukoil), stoiska patronackie firmy, a także do kiosków i punktów handlowych, które umożliwiają klientom wejście do środka.
Książkowa oferta Kolportera różni się od tej, jaką proponują duże księgarnie. – Trzeba pamiętać, że klient odwiedza salonik prasowy nie po to, by kupić książkę, ale w pierwszej kolejności prasę czy towary impulsowe – mówi Bogusław Dyniak, pełnomocnik Pionu Administracji Wydawnictw Departamentu Dystrybucji Prasy Kolportera. – A jeśli już decyduje się na książkę, to jest to dla niego zakup poboczny. Chce na przykład, żeby dziecko miało zajęcie przez kilkanaście minut albo liczy na lekką lekturę w czasie podróży.
Dla dzieci i dla dorosłych też
Kolporter dystrybuuje tytuły książkowe około czterdziestu wydawnictw, m.in. takich oficyn, jak Egmont Polska, Colgraf, Pasja, Ameet. Miesięcznie do sprzedaży wprowadza 200-300 tytułów – nowości i wznowień. Największym powodzeniem cieszą się książki i książeczki dla dzieci (w tym dla maluchów, które jeszcze nie potrafią czytać), wszelkiego rodzaju poradniki, romanse i kryminały publikowane w formacie kieszonkowym. Jednym słowem pozycje, które można szybko przeczytać, które zapewnią rozrywkę lub dostarczą konkretnych informacji. Przykładowe tytuły: „Schudnij bezpiecznie i skutecznie”, „Księga dowcipów, „Mała księga imion”, „Mała księga cytatów”.
– Istotnym kryterium dla naszych klientów jest cena. Oczywiście im jest niższa, tym większe szanse, że kupią książkę – dodaje Bogusław Dyniak. – Dlatego zdecydowana większość proponowanych przez nas tytułów kosztuje poniżej 20 złotych.
Od tej reguły zdarzają jednak wyjątki. Przykładem tytuł z wydawnictwa Pasja: „Elementarz. Teksty do czytania metodą sylabową” Aleksandry Plec i Marzenny Skoczylas, którego cena wynosi 22,99 zł. Książka jest w ofercie Kolportera od listopada 2007 roku i ciągle sprzedaje się bardzo dobrze – dotychczas klienci kupili już ponad 40 tys. egzemplarzy. Od czas do czasu Kolporter wprowadza do swoich punktów sprzedaży książki o wiele droższe. Są to bestsellery gwarantujące, że będzie na nie popyt. Tak było z kolejnymi powieściami Joanne K. Rowling o Harrym Potterze (wyd. Media Rodzina) i „Kodem Leonarda da Vinci” Dana Browna (wyd. Albatros).
Grzegorz Kozera