Rynek czasopism dla dzieci i młodzieży charakteryzuje się dużą zmiennością. Co roku ukazuje się kilkanaście nowych pozycji, wiele tytułów notuje wysokie wzrosty sprzedaży. Jeden z liderów tego segmentu czasopism – wydawnictwo Egmont Polska obchodzi właśnie jubileusz dwudziestolecia.
W ciągu minionych 20 lat wydawnictwo wprowadziło na polski rynek ponad 150 czasopism, o łącznym nakładzie 35 880 162 egzemplarzy. Gdyby ktoś pokusił się o ułożenie każdego wydanego przez Egmont Polska czasopisma egzemplarz przy egzemplarzu, w jednej ciągłej linii, otrzymałby trasę okrążającą kulę ziemską 3 razy!
– Od kilku lat co roku wprowadzamy do sprzedaży ponad 10 nowych tytułów czasopism dla dzieci i młodzieży. Od stycznia 2010 r. wprowadziliśmy już 14 nowości, bo uważamy, że ten rynek ma duży potencjał – mówi Patrycja Narożna, specjalista do spraw Public Relations z wydawnictwa Egmont Polska.
Dużo tytułów Egmontu inspirowanych jest filmami, programami telewizyjnymi i popularnymi zabawkami dla dzieci, bo młodzi czytelnicy z radością spędzają czas z ulubionymi bohaterami nie tylko przed telewizyjnym ekranem, lecz także z czasopismem w ręku.
– Popularni telewizyjni idole zachęcają dzieci do czytania, pokazując jednocześnie alternatywne dla telewizji formy spędzania czasu. Wyrabiają także u młodych odbiorców nawyk czytania prasy i książek, który procentuje w dorosłym życiu – stwierdza Patrycja Narożna.
Dobrym przykładem ilustrującym to zjawisko są pisma powstałe w oparciu bardzo znane wśród młodzieży postacie, takie jak „Hannah Montana” W świecie najmłodszych czytelniczek porównywalną rolę – ikon show biznesu – pełnią postacie z miesięczników „Barbie i Księżniczki”, a ostatnio do tego grona dołączyły „Hello Kitty” czy „Polly Poczet”.
– Hitem od wielu lat są niezmiennie takie tytuły jak: „Auta”, „Hot Wheel”, czy „Kaczor Donald”. Równie popularny jest magazyn „W.I.T.C.H” (czyli czarodziejki – przyp. red.). Młodsze fanki czarodziejek czytają ten miesięcznik, nieco starsze sięgają po dwumiesięcznik „Styl W.I.T.C.H”., a wszystkie, niezależnie od wieku spotykają się w Internecie na stronie www.magazynwitch.pl – stwierdza Patrycja Narożna.
Wyjątkowe miejsce w świecie pism dla dzieci zajmuje ponadczasowy „Kubuś Puchatek”, który zjednał sobie serca małych i dużych czytelników. O popularności tytułu przesądza urok głównego bohatera – lekko naiwnego, ze skłonnościami do filozofowania, ciepłego i obdarzonego poczuciem humoru.
Fenomenem czytanym przez kilka pokoleń są publikacje Egmontu związane ze stworzonym w filmowych hitach Georgea Lucasa światem „Gwiezdnych Wojen”. Bez względu na zmieniające się mody komiksowe czasopismo „Star Wars” ma stałe grono wiernych czytelników.
– Na rynku jest też zapotrzebowanie na projekty autorskie, niezwiązane z filmami, czy telewizją. Przewagą tych tytułów jest świeżość formuły, większa swoboda w kreacji oraz wynikające z dokładnych badań rynku dopasowanie nowego czasopisma do lokalnych warunków i potrzeb czytelniczych. Takim innowacyjnym projektem jest pismo „Pluszami Rozrabiaki” – stwierdza. Patrycja Narożna. – To oryginalny w swej formule tytuł dla przedszkolaków. Gra na CD stanowiąca integralną część pisma, została stworzona po to, by wspierać rodziców w wychowaniu dzieci. Pismo połączone z grą kształtuje postawy prospołeczne, pomaga najmłodszym zbudować dobre relacje w grupie, poznać własne emocje i zmierzyć się z nimi. Wszystko to w przyjaznym i – co najważniejsze – bezpiecznym otoczeniu, w pełni akceptowanym przez dziecko i rodziców.
W nieco starszej grupie czytelników przykładem oryginalnego wydawniczego pomysłu jest utrzymujący się na rynku od ponad 8 lat „Magazyn 13”. Pismo jest kolejnym autorskim projektem Egmontu, wyróżniającym się na tle innych tytułów dla tej grupy wiekowej przede wszystkim rodzajem prezentowanych treści – bardziej ambitnych i zachęcających do rozwoju. Poza rozrywką czytelniczki znajdą w nim wiele porad, związanych z trudnym momentem przejścia z wieku dziecięcego do nastoletniego.
– To dla nas szczególny, jubileuszowy rok, dlatego tym bardziej cieszymy się z dobrych wyników sprzedaży, jakie osiągają tytuły prasowe Egmontu. Staramy się cały czas podnosić ich atrakcyjność – dzięki czemu również nasi czytelnicy mogą z nami celebrować urodziny – mówi Patrycja Narożna. – Przykładem takiego działania był organizowany na łamach naszych pism Wielki Konkurs Rodzinny, w którym nagrodę główną stanowił samochód Seat Ibiza ST, ufundowany przez firmę Iberia Motor Company S.A. Zwycięzcą okazała się dziesięcioletnia Karolina Hat z Sosnowca. W konkursie zostało też rozdanych łącznie ponad 100 nagród specjalnych.
Wydawnictwo jest także jednym z największych wydawców książek dla dzieci i młodzieży na polskim rynku. Pod hasłem „Czytajmy razem” wydało urodzinową kolekcję książek. Jest to zbiór starannie wybranych tytułów, które na przestrzeni 20 lat cieszyły się największą sympatią czytelników. Połowa to książki dla młodszych dzieci, połowa to ulubione lektury dzieci starszych i nastolatków. Wiele z nich było nagradzanych w konkursach literackich, m.in. „Bardzo biała wrona” Ewy Nowak. Są wśród nich bestsellery, takie jak „Seria niefortunnych zdarzeń”, „Endymion Spring”, „Kajko i Kokosz”.
___________________
Wśród tegorocznych nowości Egmontu są pisma wydawane na zagranicznych licencjach: „Hello Kitty” i „Hello Kitty Mini”, „Bob Budowniczy. Nowa edycja”, „Polly Poczet”, „Stacyjkowo”, „Toy Story”, „Złota Rączka” i najnowszy „Fineasz i Ferb”.
Nowe autorskie kreacje Egmontu to: „Back to Black. Czarne jest czarne”, „Fantasy Komiks”, „Komiksowe Hity”, „Przygody Reksia. Kolekcja gier” , „Toys” – magazyn shopingowy i odświeżony tytuł – „Komputerowa Gratka 3d”.
W ofercie Egmontu można znaleźć:
- ponad 40 tytułów czasopism dla dzieci i młodzieży
- książki dla dzieci i młodzieży
- komiksy dla dzieci i dorosłych
- gry planszowe
Oprac. TOP