Blisko gwiazd

Któż z nas nie lubi plotek z życia gwiazd, zdjęć prezentujących ich prywatność, wywiadów opowiadających o ich sukcesach i porażkach? Nic dziwnego, że rynek czasopism prezentujących takie informacje dynamicznie się rozwija.

Do roku 2007 na rynku luksusowych pism tego typu istniały tylko „VIVA!” i „Gala”. Edipresse Polska w roku 2007 wprowadziło nowy tytuł – autorski projekt – dwutygodnik „Party. Życie gwiazd”. Wydawnictwo Bauer rok później wprowadziło z kolei „Show”, który w duże mierze wzorowany jest na amerykańskim magazynie „In Touch”. Tak więc rynek ten uległ znacznemu „zagęszczeniu”, a to nie pozostaje bez wpływu zarówno na poziom sprzedaży, jak i wielkość wpływów reklamowych.
W czym należy upatrywać szans, a w czym zagrożeń tego segmentu rynku prasowego? Wydawcy nie odczuwają spadku zainteresowania czytelników życiem gwiazd?
– Pisma z naszego portfolio, czyli „Viva!” i „Party”, mają bardzo stabilną pozycję i w sprzedaży egzemplarzowej, i w wysokości wpływów reklamowych. „Party” jest bezsprzecznym liderem, jeśli chodzi o sprzedaż, jego wpływy reklamowe cały czas rosną. W ciągu zaledwie roku udało się mu uzyskać 4. pozycję w czytelnictwie wśród pism luksusowych dla kobiet – mówi Magdalena Modrzewska, dyrektor wydawniczy Edipresse Polska. – Z kolei „Viva” to od lat jeden z najlepiej zarabiających magazynów na polskim rynku, cały czas zachowuje bardzo silną pozycję w sprzedaży. Ten rok będzie zapewne o tyle trudniejszy, że cały rynek prasy dotknie kryzys gospodarczy, co z kolei może wpłynąć na wysokość wpływów reklamowych. Na pewno najmniej stracą na tym najsilniejsze tytuły, więc my czujemy się z naszym portfolio bezpiecznie.
– Nie odczuwamy spadku zainteresowania – wręcz przeciwnie zainteresowanie rośnie, czego dowodem są kolejne nowe magazyny piszące o celebrities (znanych postaciach z życia publicznego – red.), z sukcesem wprowadzane na polski rynek – stwierdza Magdalena Bulera dyrektor ds. public relations wydawnictwa Gruner & Jahr. – Coraz więcej czytelników chętnie sięga po „Galę” – dowodem na to są najnowsze wyniki sprzedaży pisma. W okresie lipiec – listopad 2008 r. sprzedaż wzrosła o prawie 27% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, a zgodnie z danymi Związku Kontroli Dystrybucji Prasy w skali roku wzrosła o 8% (styczeń – listopad 2008 r. vs styczeń – listopad 2007 r.). Zagrożeniem dla rozwoju tego segmentu rynku jest na pewno Internet, zresztą dotyczy to nie tylko czasopism piszących o gwiazdach.
– Od kilku lat rynek prasy piszącej o znanych ludziach dynamicznie rośnie i póki co nie ma przesłanek, żeby ten trend miał się odwrócić. Z roku na rok rośnie liczba wydawanych tytułów oraz liczba sprzedawanych egzemplarzy – mówi Marek Lasota, wydawca pism kobiecych rozrywkowych z Wydawnictwa Bauer. – Od początku istnienia w Polsce jesteśmy liderem na rynku prasy yellow (opisującego plotki, sensacyjne, czasem skandaliczne historie z życia znanych ludzi – red.).
Bauer jest wydawcą pięciu tytułów z tego segmentu: „Życie na Gorąco”, „Twoje Imperium”, „Rewia”, „Świat i Ludzie”, „Na Żywo”. Niedawno ten wydawca zadebiutował również w segmencie people (fachowe określenie pism o gwiazdach – red.), wprowadzając konkurencyjny dla dwutygodnika „Party” – „Show”.
– „Życie na Gorąco” jest najlepiej sprzedającym się tygodnikiem dla kobiet w Polsce – podkreśla Marek Lasota.

Bez rewolucji
Jakich zmian mogą spodziewać się w najbliższym czasie czytelnicy?
– Nie planujemy żadnych radykalnych zmian w naszych pismach. Obydwa mają bardzo silne pozycje na rynku, zatem będziemy kontynuować dotychczasową politykę inwestycji w najwyższej jakości produkt – zapewnia Magdalena Modrzewska, z Edipresse Polska.
– „Gala” systematycznie umacnia swoją pozycję w segmencie. Jeśli chodzi o sam magazyn cały czas pracujemy nad tym, żeby czytelnicy otrzymywali pismo najwyższej jakości w formule, którą już znają – stwierdza Magdalena Bulera z wydawnictwa Gruner & Jahr. – Nasi czytelnicy mogą też spodziewać się ciekawych propozycji spoza samego magazynu drukowanego, w tym rozwoju akcji sygnowanych marką „Gala”, na przykład „Zimowa Gala Gwiazd” – czyli zimowy puchar gwiazd w Zakopanem i towarzyszące mu spotkania z czytelnikami, „Róże Gali” – czyli doroczny plebiscyt wyróżniający osiągnięcia polskich osobistości w dziedzinie sztuki, literatury, kultu-ry.
– Zawsze staramy się tak wprowadzać zmiany, aby czytelniczki nie miały poczucia, że biorą do rąk zupełnie nową gazetę – dlatego jedynie delikatnie modyfikujemy swoje tytuły. W zasadzie stale pracujemy nad makietami poszczególnych czasopism, aby się „nie opatrzyły”. Cały czas monitorujemy zmieniające się potrzeby naszych czytelniczek i staramy się na bieżąco reagować – zapewnia Marek Lasota z Bauera.

Przyciąganie czytelnika
Jak wydawcy pism o życiu gwiazd starają się rywalizować z konkurencją?
– Na tym rynku wielką wagę przykładamy do okładek. W pismach segmentu people ma to znaczenie szczególne, bo czytelnik poszukuje newsa, interesującej historii, zdjęć, których wcześniej nie widział w żadnym innym piśmie – przekonuje Magdalena Modrzewska, dyrektor wydawniczy Edipresse Polska.
Wydawca „Gali” stawia przede wszystkim na dostarczanie czytelnikom co tydzień wiarygodnych i ciekawych informacji o gwiazdach i interesujących osobach ze sceny publicznej.
– To jest dla nas najlepsza promocja – satysfakcja czytelników odzwierciedlona w wynikach sprzedaży i czytelnictwa magazynu. Ale oczywiście stosujemy metody konwencjonalne – reklamę telewizyjną, reklamę prasową, promocję w punktach sprzedaży – wylicza Magdalena Bulera, dyrektor ds. public relations wydawnictwa Gruner & Jahr.
Bauer sprzedaż swoich tytułów wspiera kampaniami w telewizji, radiu, oraz reklamami na łamach pozostałych pism wydawnictwa.

Wywiady, plotki, zdjęcia
Za co czytelnicy szczególnie cenią tytuły o gwiazdach?
– Czytelnicy cenią „Vivę” od lat za niezmiennie doskonałe wywiady i niezwykłe sesje zdjęciowe. W „Party” doceniają naturalne, niepozowane zdjęcia gwiazd, których nie zobaczą nigdzie indziej. To także niebanalne fotoreportaże oraz sekcja lifestyle (styl życia- red.), tworzona wyłącznie w oparciu o gwiazdy, przyciągają czytelniczki do „Party” – mówi Magdalena Modrzewska.
Wyjątkowe wywiady z ciekawymi osobami to atuty, na które w walce o czytelników stawia wydawca „Gali”.
– Z badań rynku wynika, iż najważniejsze dla naszych czytelniczek są dwa elementy: informacje o gwiazdach (ich dobór, jakość materiałów, sposób pisania) oraz porady – rzetelne poradnictwo szczególnie z zakresu zdrowia i kuchni – przekonuje Marek Lasota.

Kobiety „na celowniku”
Do jakich grup potencjalnych czytelników wydawcy czasopism segmentu people kierują swoją ofertę?
– Nasze pisma kierujemy do kobiet, które interesuje życie znanych ludzi, chcą poznać ich życie, lubią ich podpatrywać, wzorować się na nich. Są to kobiety młode, mieszkające w dużych miastach, z minimum średnim wykształceniem – stwierdza Magdalena Modrzewska z Edipresse Polska.
W przypadku „Gali” potencjalnymi czytelniczkami są po prostu kobiety zainteresowane życiem gwiazd.
– Naszymi czytelniczkami są kobiety w wieku od 30 lat. Są to aktywne mieszkanki dużych i średniej miast, dla których kolorowe tygodniki to źródło rozrywki, ale znajdują tam również mnóstwo istotnych dla siebie informacji z wielu obszarów życia. Informacje o gwiazdach są dla nich oderwaniem od codzienności, a porady rzetelnym źródłem użytecznych informacji dla całej rodziny – mówi Marek Lasota z Bauera.

Gwiazdy w Internecie
Coraz mocniejszą stroną licznych tytułów prasowych są wydania internetowe. Podobnie jest w przypadku pism o gwiazdach.
– W niepamięć odchodzi już epoka tworzenia stron internetowych pism będących wizytówką drukowanej wersji magazynów. W świecie newsów o gwiazdach królują portale o gwiazdach. Większość wydawców w tym kierunku właśnie zmierza – mówi Magdalena Modrzewska z Edipresse Polska.
– To dla nas cenny kanał łączności z czytelnikami. Warto podkreślić, że według raportu „Gwiazdy i plotki” serwis Gala.pl znalazł się na pierwszym miejscu witryn czasopism piszących o gwiazdach. Gala.pl uzyskała 14,9% wskazań i wyprzedziła serwisy internetowe konkurencyjnych magazynów w segmencie. Badanie zostało przeprowadzone przez PBI (Polskie Badania Internetu) na portalach Gazeta.pl, Interia, O2, Onet i Wirtualna Polska – stwierdza Magdalena Bulera z wydawnictwa Gruner & Jahr.
Zupełnie inną strategię w globalnej sieci przyjęło wydawnictwo Bauer – strony „Życie na Gorąco”, „Twoje Imperium”, „Rewia”, „Świat i Ludzie”, „Na Żywo” – to tylko wizytówki tytułów, zawierające informacje przydatne dla specjalistów od marketingu i reklamy, natomiast ciekawostki z życia gwiazd i ich zdjęcia można znaleźć na portalu internetowym interia.pl, będącym własnością tego właśnie wydawcy.

Będą nowe tytuły?
Czy wśród czasopism piszących o życiu gwiazd mogą pojawić się w 2009 r. nowe tytuły?
Wydawcy twierdzą zgodnie, że jest to niezwykle dynamicznie rozwijający się segment i nadal jest w nim miejsce na nowe pisma. Wiele zależy jednak od poziomu przychodów z reklam, które w związku z coraz słabszą koniunkturą w gospodarce mogą znacząco spaść.

Maciej Topolski

PROMOCJA
Sklep internetowy kolporter.pl poleca książkę Lidii Stanisławskiej Gwiazdy w anegdocie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.