Od 2011 roku z 7 do 8 procent wzrośnie VAT na gazety i czasopisma. Stawka tego podatku na prasę specjalistyczną zostanie podwyższona z 0 na 5 procent. Wbrew wcześniejszym informacjom podawanym przez media, handlowcy nie muszą się martwić – podwyżka nie uderzy ich po kieszeni.
Obawy, że właściciele punktów sprzedaży stracą na podwyżce podatku VAT, wynikały z kilkakrotnie powtarzanych zapowiedzi Ministerstwa Finansów, dotyczących braku okresu przejściowego w 2011 roku na wprowadzenie nowych stawek podatkowych. W praktyce mogłoby to spowodować, że sprzedając w styczniu 2011 roku czasopisma dostarczone do sklepu czy kiosku z nadrukowana starą stawką VAT, przy rozliczeniu tego podatku handlowiec musiałby do każdego sprzedanego egzemplarza dołożyć z własnej kieszeni różnicę od 1 do 5 procent.
Okazuje się jednak, że minister finansów Aleksander Grad uległ sile argumentów wydawców i dystrybutorów prasy i zdecydował o wprowadzeniu okresu przejściowego na wprowadzenie nowych stawek VAT. Dla większości gazet i czasopism potrwa on do końca stycznia 2011 roku, dla prasy specjalistycznej – do końca lutego 2011 r.
Jak informuje Maciej Hoffman, dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy, wszystkie tytuły z nadrukowaną starą stawką VAT zostaną wycofane ze sprzedaży przed zakończeniem okresu przejściowego, dlatego podniesienie tego podatku nie wpłynie w najmniejszym stopniu na zyski detalistów.
– Chcieliśmy wynegocjować dwumiesięczny okres przejściowy dla wszystkich czasopism, jednak uzyskanie miesiąca na wprowadzenie nowych stawek podatku dla około 70 procent tytułów, jakie sprzedawane są na polskim rynku to też sukces – mówi Maciej Hoffman. – Wydawcy dwumiesięczników i kwartalników niestety poniosą straty, bo będą je musieli wycofać ze sprzedaży wcześniej, niż wynikałoby to z naturalnego cyklu dystrybucji.
Na przykład dwumiesięcznik wprowadzony do sprzedaży w połowie grudnia 2010 r. musi zostać rozliczony i wycofany ze sprzedaży i przed końcem stycznia 2011 r. – czyli dwa tygodnie przed terminem. Jeszcze gorzej sytuacja wygląda w przypadku kwartalników, ich cykl sprzedaży może być skrócony jeszcze bardziej.
– W bardzo kłopotliwej sytuacji znajdą się wydawcy edycji specjalnych i różnego rodzaju prasowych pakietów promocyjnych, którzy z powodu zmiany VAT-u będą musieli wycofać ze sprzedaży swoje tytułu przed terminem, który wcześniej zakładali – stwierdza Maciej Hoffman. – Niestety, nie mogliśmy na to nic poradzić, trzeba się było skoncentrować na chronieniu fundamentu rynku prasowego, czyli gazet i czasopism.
Na prasę specjalistyczną, czyli czasopisma, których nakład nie przekracza 15 tysięcy egzemplarzy, obowiązuje w tym roku zerowa stawka VAT. W roku 2011 wyniesie ona 5 procent, a wydawców tych tytułów okres przejściowy będzie obowiązywał do końca lutego 2011 r. Tak samo jak w przypadku innych czasopism – tytuły z zerową stawką VAT będą wycofywane ze sprzedaży przed końcem okresu przejściowego – tyle że o miesiąc później, a więc pod koniec lutego.
Poprzednia zmiana podatku VAT na prasę miała miejsce w 2001 roku. Wówczas stawka wzrosła z 0 do 7 procent na zdecydowaną większość gazet i czasopism, jakie są wydawane w naszym kraju.
– Wtedy uzyskaliśmy dwumiesięczny okres przejściowy. Dziś sytuacja jest zupełnie inna, podwyżka VAT-u dotyczy zdecydowanej większości towarów dostępnych na rynku. Dlatego, choć okres przejściowy dla większości tytułów tym razem jest krótszy, warunki, które uzyskaliśmy podczas rozmów z ministrem finansów uważam za satysfakcjonujące.
Nowe przepisy zostały już przegłosowane przez Sejm i Senat. Aby zaczęły obowiązywać, potrzebny jest jeszcze podpis prezydenta.
Maciej Topolski
miesięcznik „Nasz Kolporter”