Bardzo dynamiczny rozwój technologii informatycznych sprawia, że komputery są dzisiaj obecne w każdej dziedzinie naszego życia. Wzrasta także zainteresowanie czasopismami, które prezentują nowości rynkowe i są przewodnikami po świecie komputerów oraz Internetu.
Software-Wydawnictwo wydaje magazyny dla specjalistów informatyków i grafików komputerowych. – Nie mamy dużej konkurencji, bo większość publikacji na polskim rynku to tytuły dla przeciętnego Kowalskiego, którego hobby są komputery – mówi Anna Adamczyk redaktor naczelna magazynu „PSD Magazyn 3DFX”.
– Nasze magazyny to właściwe prasa dla naukowców, ale działamy w branży rozrywki, więc staramy się, by były atrakcyjne dla naszych czytelników – kontynuuje Anna Adamczyk. – Śledzimy nowości w technologiach informatycznych, robimy badania wśród czytelników, aby zaserwować im jak najbardziej wartościowy dla nich materiał, aby przekonać ich do zakupu naszego tytułu. Kondycja naszych pism jest dobra i mimo, że krąży opinia o tym, że Internet zabija prasę drukowaną, nie widzimy spadków w sprzedaży. Wręcz odwrotnie, zwiększamy częstotliwość naszych tytułów, powiększamy objętość wydań, ale to też jest kwestia dobrego zarządzania Wydawnictwem.
Na powiązanie rynku prasy komputerowej z rozwojem nowoczesnych metod pracy i komunikacji zwraca uwagę wydawnictwo Burda Communication. – Obecność nowych technologii w każdej dziedzinie życia przyczynia się do wzrostu zainteresowania magazynami o tematyce komputerowej – ocenia Katarzyna Klimka, brand manager „CHIP CRN”. – Dlatego „CHIP” jest magazynem o nowych technologiach, przedstawiającym niezależne opinie i testy najnowszego sprzętu. Burda Media Polska Sp. z o.o. plasuje się w pierwszej dziesiątce wszystkich wydawnictw w Polsce pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy, czytelnictwa oraz przychodów reklamowych. Jednym z tytułów wydawanych przez Burda Media Polska jest magazyn „CHIP” – niekwestionowany lider wśród czasopism komputerowych na rynku europejskim. Bazujemy na 30-letniej tradycji pierwszego wydanego „CHIPa” (Niemcy), 15-letniej obecności na polskim rynku oraz największym i najlepiej wyposażonym laboratorium testowym w Europie – dzięki temu czytelnik otrzymuje zawsze rzetelne i profesjonalne informacje o rynku IT.
O powiększającym się gronie odbiorców tego segmentu prasy, ale i skutkach, jakie to może przynieść, mówią także inni wydawcy. – Szansa na rozwój, to wzrost zainteresowania komputerami w społeczeństwie, czyli stale powiększająca się baza potencjalnych czytelników. Zagrożenie – to ich odpływ do Internetu – stwierdza Aleksy Uchański, dyrektor wydawniczy Axel Springer Polska. – Od początku XXI wieku segment tytułów komputerowych Axel Springer Polska jest liderem rynku prasy komputerowej w Polsce. Co roku ukazuje się blisko 100 zeszytów i książek z logo „Komputer Świat”.
Nie można też zapominać o rozdrobnieniu w tym segmencie prasy. – Rynek czasopism komputerowych dzieli się na subsegmenty, na przykład popularne magazyny komputerowe, pisma specjalistyczne. Ponadto funkcjonuje spory rynek prasy dotyczącej gier, która z kolei też dzieli się na prasę o grach komputerowych oraz o grach konsolowych. W każdym segmencie oprócz dużych magazynów (z których większość wydaje Bauer i w niemal każdym subsegmencie ma swojego lidera) istnieje bardzo duża liczba małych, specjalistycznych czasopism skierowanych do wąskich grup odbiorców – mówi Zbigniew Banski, dyrektor wydawniczy Wydawnictwo BAUER (czasopisma komputerowe i dotyczące gier). – Jak wygląda nasza oferta? Przypatrzmy się poszczególnym tytułom. „CD-Action” (lider w segmencie prasy o grach) to ekskluzywny magazyn dla mężczyzn i chłopców. Pismo jest liderem na rynku magazynów poświęconych grom komputerowym. Zawiera omówienia i recenzje nowych gier, zamieszcza testy i opisy programów użytkowych i edukacyjnych, a także informacje o nowościach sprzętowych i porady. „Click!” (drugi pod względem wielkości magazyn o grach) to miesięcznik dla pasjonatów interaktywnej rozrywki, dla osób w każdym wieku i na każdym poziomie zaawansowania. Magazyn wprowadza czytelników w świat komputerów, gier, konsoli, technologii oraz E-sportu. „PC Format” (lider w segmencie prasy komputerowej) to praktyczny i nowoczesny poradnik komputerowy. Zawiera testy produktów wraz ze wskazówkami, co kupić oraz całe spektrum porad na temat korzystania z komputera. Magazyn komputerowy „NEXT” (nowość, lider w segmencie magazynów dla zaawansowanych użytkowników) jest przeznaczony dla profesjonalistów IT, zaawansowanych użytkowników komputerów oraz dla osób interesujących się technikami komputerowymi.
Kurs(or) na zmiany
Bardzo dynamiczny rozwój technologii informatycznych pociąga za sobą także zmiany w ofercie czasopism, które prezentują tę tematykę. Sprawdziliśmy, czego zapaleni użytkownicy komputerów i Internetu mogą szukać w najbliższym czasie na łamach swoich ulubionych tytułów.
– Planujemy zmienić szatę graficzną okładki magazynu dla grafików komputerowych „PSD Photoshop” – zapowiada Anna Adamczyk, redaktor naczelna magazynu „PSD Magazyn 3DFX”. – Wydamy w 2009 roku kilka numerów specjalnych w tym: „PSD The best of”, „Hakin9 The best of”, „SDJ Extra”. Ponadto umacniamy więzi z firmami produkującymi rozwiązania IT, co na pewno przełoży się na podwyższenie jakości materiałów, które będziemy zamieszczać w magazynach. Planujemy też otwarcie nowych działów w magazynach, które będą tworzone wspólnie z dostawcami rozwiązań IT.
Sprecyzowane plany ma także Burda Communication. – W odpowiedzi na oczekiwania i trendy pojawiające się na rynku, wydawca planuje szereg akcji ukierunkowanych na tematykę z pogranicza elektroniki i innych dziedzin życia – informuje Katarzyna Klimka.
Szczegółów nadchodzących zmian nie chce zdradzać Axel Springer Polska. – Nasze wydawnictwo nigdy nie ujawnia tego typu planów. Mogę jednak zdradzić, że w 2009 roku będziemy się koncentrować na naszej ofercie internetowej – mówi Aleksy Uchański.
www.promocja
Wydawcy czasopism komputerowych cały czas starają się powiększać grupę odbiorców swoich tytułów. Najczęściej wykorzystywanym kanałem promocji jest oczywiście globalna sieć.
– Magazyny Software-Wydawnictwo promowane są przede wszystkim w Internecie – mówi Anna Adamczyk – Na stronach www, blogach, portalach tematycznie związanych z branżą komputerową można znaleźć recenzje naszych wydań. Dodatkowo organizujemy konkursy graficzne w magazynie „PSD Photoshop”, Reader’s Choise Award w magazynie „Software Developer’s Journal”. Takie działania są okazją do budowania świadomości marki, jaką są tytuły naszych czasopism. Ponad to rozsyłamy informacje o nowych wydaniach, ciekawych tematach w newsletterach. Kilka razy do roku promujemy się też w punktach sprzedaży. W 2009 roku będzie można nas spotkać na targach Film Video Foto w Łodzi.
A jakie formy reklamy wybiera Burda Communication? – Nasza oferta promowana jest poprzez kampanie we wszystkich kanałach mediowych – informuje Katarzyna Klimka. – Ponadto staramy się budować kontakt z naszym czytelnikiem nie tylko poprzez konkursy, ale także przez zaoferowanie portalu chip.pl. Magazyn „CHIP” jest także patronem medialnym wielu wydarzeń branżowych. Poprzez współpracę z naszymi partnerami oraz ciekawe projekty angażujące czytelników poszerzamy swój zakres działań promocyjnych.
Na jakość i wiarygodność w oczach czytelnika stawia Wydawnictwo Axel Springer Polska. – Oczywiście musi to być wsparte dobrą promocją: dla największych wydarzeń w życiu naszych tytułów oznacza to duże zasięgowe kampanie w TV ogólnopolskich. Standardowy poziom promocji to wsparcie w prasie i w Internecie – dodaje Aleksy Uchański.
– Używamy wszelkich kanałów promocyjnych: TV, radio, Internet oraz tytuły prasowe Bauera. Z konkurencją staramy się rywalizować poziomem merytorycznym, wyposażeniem czasopism i ceną – mówi Zbigniew Banski.
Gazeta on-line
Mocną stroną części tego segmentu prasy są wydania internetowe. Ale nie wszyscy wydawcy chcą umacniać swoją pozycję w sieci. – Nie prowadzimy wydań internetowych i w najbliższym roku też nie planujemy sprzedawać takich wydań. Czasami udostępniamy cyfrowe wydania w ramach promocji, ale generalnie stawiamy na papier – podkreśla Anna Adamczyk redaktor naczelna magazynu „PSD Magazyn 3DFX”.
Inną strategię przyjęło wydawnictwo Burda Communication. – Komunikacja z czytelnikami naszego pisma „CHIP” nie opiera się tylko na papierze. Powstał nowy portal www.chip.pl. Projekt Web 2.0, który pozwala nam na budowanie społeczności „CHIP-a”, i ciągłej interakcji między naszymi dziennikarzami a czytelnikami – mówi Katarzyna Klimka. – Obecnie jest to najciekawsza oferta skierowana do użytkowników Internetu w sektorze nowych technologii.
Czy może to oznaczać, że w przyszłości główny kanał łączności z czytelnikiem będzie prowadzony za pośrednictwem sieci? W jaki sposób należy budować właściwe relacje między wydaniami „print” i „on-line”?
– Odpowiedź na to pytanie zajęłaby książkę. Grubą. Mówiąc zwięźle: niewątpliwie przyszłość należy do Internetu. Z „printu” do „on-line” musimy przenosić nasze wartości: niezależność, wiarygodność, prostotę komunikowania. Natomiast w działaniach on-line’owych trzeba się kierować biznesową logiką Internetu, nie logiką wyniesioną z printu – mówi o przyszłości Aleksy Uchański.
– W naszym przypadku, każde z czasopism ma swoją witrynę internetową z silnymi funkcjami społecznościowymi. Oferta on-line jest uzupełnieniem treści wydań papierowych – dodaje Zbigniew Banski.
Krzysztof K. Włościanin