Dobra i budząca optymizm wiadomość z rynku prasowego. Powołując się na dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, wydawnictwo Bauer podało, że wydania wrześniowe trzech magazynów poradnikowych – „Kobieta i Życie”, „Olivia” i „Świat Kobiety” – sprzedały się w liczbie o wiele większej zarówno w stosunku do poprzedniego miesiąca, jak i do wydań wrześniowych w roku ubiegłym.
Powiedzmy też od razu, że były to znaczące wzrosty sprzedaży. Miesięcznik „Kobieta i Życie” sprzedał się w liczbie 414 tysięcy egzemplarzy, co jest, jak dotychczas, najlepszym wynikiem magazynu w tym roku. Oznacza to wzrost w stosunku do września ub. roku o 21,6 proc. „Świat Kobiety” uzyskał wynik sprzedażowy 353 tysiące egzemplarzy i zanotował wzrost w stosunku do września ub. roku o 14,4 proc. Z kolei wrześniowy numer „Olivii” sprzedał się w liczbie 173 tysięcy egzemplarzy i był to wzrost w stosunku do września ub. roku o 19,7 proc. Ponadto sprzedaż lipcowej „Olivii” (nr 7/2015) wzrosła aż o 11 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Co wpłynęło na tak znaczący wzrost sprzedaży wspomnianych trzech tytułów poradnikowych? Odpowiedzi jest kilka, a uzyskaliśmy je rozmawiając redaktorami naczelnymi czasopism.
Udana kampania reklamowa
Zacznijmy od magazynu „Kobieta i Życie”, który należy do najchętniej kupowanych miesięczników dla kobiet w Polsce. Czynnikiem sukcesu jest atrakcyjna formuła „dwa pisma w cenie jednego” – magazyn kulinarny i poradnik dla kobiet. Na pewno też wzrost sprzedaży nr 9/2015 jest efektem udanej kampanii reklamowej „Kobiety i Życia”, wydanie było reklamowane m.in. w telewizji. To jednak nie wszystko.
– Wzrost sprzedaży „Kobiety i Życia” na pewno wiążemy ze zmianami wprowadzonymi w 2014 roku, polegającymi na wzbogaceniu zawartości pisma o 24-stronicowy dodatek kulinarny z rozbudowaną sekcją „przepisy czytelniczek”, który bardzo spodobał się czytelniczkom – mówi redaktor naczelna Ewa Kustroń-Zaniewska. – Poza tym, jeśli chodzi o zawartość merytoryczną tytułu „Kobieta i Życie”, przywiązujemy wielką wagę do potrzeb czytelniczek i staramy się być blisko nich, wychodzić na przeciw ich oczekiwaniom. Nasze czytelniczki wielokrotnie podkreślały w listach do redakcji, że znajdują w naszym tytule rozwiązania problemów związanych z ich życiem codziennym (prawo, zdrowie, uroda) i cenne inspiracje. Co miesiąc w tytule pojawia się ciekawy wywiad z gwiazdą oraz emocjonujące reportaże.
Gruntowne zmiany
Z kolei wzrost sprzedaży „Olivii” wynika z sukcesu relaunchu pisma, który został przeprowadzony w czerwcu br. Odświeżona „Olivia” zmieniła strukturę, layout i zyskała zupełnie nowe działy. Magazyn kierowany jest do nowoczesnej kobiety świadomej siebie i swojej wartości niezależnie od wieku, która potrzebuje zarówno porad, jak i inspiracji. „Olivię” czytają mieszkanki dużych miast w wieku 25-49 lat, kobiety wykształcone, z wysokimi dochodami. Redakcja ma świadomość, że to bardzo atrakcyjna grupa komercyjna i czytelnicza.
– Planując relaunch „Olivii”, zdawaliśmy sobie sprawę z tego, jak bardzo życie nas wszystkich zmienia się pod wpływem internetu oraz telewizji, ponieważ to za ich pośrednictwem ludzie opowiadają o swoich losach i problemach, z którymi się mierzą. Ich wybory, a często też rozwiązania inspirują innych do działania – podkreśla szefowa „Olivii” Anna Magdziarz. – Zatem poza odświeżeniem makiety pisma postanowiliśmy szerzej otworzyć nasze łamy dla czytelniczek, by mogły za naszym pośrednictwem opowiedzieć o swoim życiu, ważnych wyborach, pasjach czy odważnych decyzjach. Uważamy, że nowoczesny poradnik powinien być jak najbliżej życia czytelniczek i że to one – poza jak zwykle obecnymi ekspertami – powinny go razem z nami współtworzyć.
W odświeżonej „Olivii” nie zabrakło też nowych rubryk – choćby bardzo praktyczna i przydatna w codziennym życiu rubryka nosząca nazwę Bonus, w której podajemy mnóstwo podpowiedzi na temat np. oświetlenia w domu, porządkowania przestrzeni domowej, itd czy Metamorfozy modowe i urodowe czytelniczek „Olivii”, które są już stałą rubryką pisma.
– Nowa odświeżona Olivia jest dziś poradnikiem dla dojrzałych (35 +), ciekawych świata kobiet, które są otwarte na nowości w sferze poradnictwa dotyczącego zarówno codziennych spraw, jak i mądrego panowania nad swoim życiem – dodaje Anna Magdziarz.
Podobnie jak „Kobieta i Życie”, również „Olivia” miała silną kampanię reklamową numerów 7/2015 i 9/2015. Promocja objęła największe stacje telewizyjne oraz popularne czasopisma dla kobiet. To również wpłynęło na wzrost sprzedaży.
Zgodnie z oczekiwaniem odbiorcy
I trzeci tytuł z segmentu kobiecych pism poradnikowych: „Świat Kobiety”. Magazyn od lat utrzymuje jedno z czołowych miejsc pod względem sprzedaży w segmencie miesięczników.
– Pismo redagujemy zgodnie z oczekiwaniami czytelniczek – mówi redaktor naczelna Wanda Biernacka-Conrad. – To ważne, ponieważ zmienia się świat, zmieniamy się wszyscy, także czytelniczki, a poradniki szczególnie muszą za tymi zmianami nadążać. Kobiety są dziś doskonałymi menadżerkami, potrafią godzić wiele obowiązków. Są świadome swoich możliwości i potrzeb, a w poradnikach szukają szerszej, pogłębionej, a przede wszystkim wiarygodnej (popartej opiniami ekspertów) wiedzy, która pomoże im podjąć i drobne, i bardzo ważne decyzje życiowe. I właśnie te treści znajdą na naszych łamach.
Niewątpliwie bardzo ważna jest szata graficzna pisma, jego nastrój, kolorystyka, sposób dobierania zdjęć, prezentacji tytułów. – To od okładki i layoutu zależy pierwsze wrażenie czytelniczki – kontynuuje Wanda Biernacka-Conrad. – Dlatego trzeba cały czas pracować nad tą stroną magazynu. Nasza makieta jest nowoczesna, bardzo dynamiczna, ale cały czas zachowujemy ekspercki i poradniczy charakter, czego oczekują nasze czytelniczki.
Oprócz reklamy telewizyjnej, dodatkową zachętą do kupna „Świata Kobiety” jest „Książka kulinarna 101 przepisów” sprzedawana wraz z jedną mutacji magazynu. Zainteresowanie nią nie słabnie, na rynku jest już 63. tom.
Cały artykuł ukazał się w miesięczniku „Nasz Kolporter” (listopad 2015)