Bezapelacyjnym zwycięzcą rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów roku 2010 została „Rzeczpospolita” – podał Instytut Monitorowania Mediów w swoim raporcie. Drugie miejsce zajęła „Gazeta Wyborcza”, na trzecim znalazł się „Dziennik Gazeta Prawna”.
Jak czytamy w raporcie, w 2010 roku kluczem do wysokiej cytowalności były wywiady i rozmowy z politykami. Dużą nośność zapewniały zwłaszcza kontrowersyjne wypowiedzi polityków i sensacyjne, choć niekoniecznie prawdziwe relacje w sprawie Smoleńska. Doniesienia dotyczące katastrofy smoleńskiej i polityki polskiej były cytowane przez inne media zdecydowanie najczęściej.
Obserwowalnym trendem w drugiej połowie 2010 roku jest obecność na wysokich miejscach głównego rankingu gazet postrzeganych dotąd jako niszowe – „Gazety Polskiej”, „Naszego Dziennika” i „Gościa Niedzielnego”. Było to związane z ich publikacjami na temat katastrofy smoleńskiej, często postrzeganymi jako kontrowersyjne.
Wśród dziesięciu najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazło się: 5 dzienników ogólnopolskich „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Dziennik Gazeta Prawna”, „Polska”, „Nasz Dziennik”), 3 tygodniki („Wprost”, „Newsweek”, „Polityka”), dziennik ekonomiczny („Puls Biznesu”) oraz jeden tabloid („Super Express”).
Miesięcznikami, na które w 2010 roku najczęściej powoływały się inne media, były „Forbes” oraz „Perspektywy”. W rankingu wysoko znalazł się też „Twój Styl” i „Playboy”.
„Puls Biznesu” i „Parkiet” podobnie jak w 2009 roku są najczęściej cytowanymi mediami ekonomicznymi.
W 2010 najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym było „Życie Warszawy”, na drugim miejscu uplasował się „Dziennik Polski”, a podium zamknęło „Metro”. Dużą liczbę powołań osiągnął też „Tygodnik Podhalański” i „Dziennik Wschodni”.
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów